14 maja odbyły się obrony prac magisterskich oraz egzaminy magisterskie dwóch diakonów z Wyższego Seminarium Misyjnego Księży Sercanów: Michała Koźbiała oraz Ivana Asauleaca.
Diakon Michał Koźbiał zaprezentował pracę pt. „Postawa małżonków pragnących potomstwa: wybór drogi, ocena, następstwa i związane z nimi dylematy moralne”, napisaną pod kierunkiem ks. dra Włodzimierza Płatka SCJ. Obrona odbyła się w Wyższym Seminarium Duchownym Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie. Z kolei diakon Ivan Asauleac bronił pracy zatytułowanej „Pedagogiczny charakter dnia Pańskiego i Eucharystii w świetle nauczania Jana Pawła II”, przygotowanej pod opieką ks. dra Adama Pastorczyka SCJ. Jego obrona miała miejsce w seminarium sercańskim w Stadnikach.
Egzamin magisterski w seminarium to zwieńczenie sześcioletniej formacji intelektualnej i duchowej – dwóch lat filozofii oraz czterech lat teologii. Uprawnia, jak na każdej uczelni wyższej, do posługiwania się stopniem naukowym magistra. Diakoni odpowiadają podczas egzaminu na pytania z czterech głównych dyscyplin teologicznych oraz na jedno pytanie dotyczące swojej pracy magisterskiej, zadane przez promotora. Choć egzamin nie trwa długo, obejmuje bardzo szeroki materiał, pełen szczegółów i teologicznych niuansów, co wiąże się ze zrozumiałym stresem. Kluczowe okazują się więc nie tylko wiedza, ale także umiejętność syntetycznego i trafnego przedstawienia odpowiedzi. Najważniejsze jednak, że obrona i egzamin są już za nimi – zakończone sukcesem. Teraz przed nimi czas tygodniowych rekolekcji przed święceniami – czas modlitwy, skupienia i wyciszenia po intensywnym okresie nauki i przygotowań. Dlatego o kilka słów komentarza na temat ich prac poprosiliśmy promotorów: księdza Włodzimierza Płatka i księdza Adama Pastorczyka.
Praca magisterska diakona Michała Koźbiała pt. „Postawa małżonków pragnących potomstwa: wybór drogi, ocena, następstwa i związane z nimi dylematy moralne” podejmuje aktualny i niezwykle wrażliwy temat z pogranicza teologii moralnej i bioetyki – problem niepłodności i poszukiwania przez małżonków rozwiązań, które pomogłyby im doczekać się potomstwa. Autor - jak przekazał nam promotor - skoncentrował się na dwóch możliwych podejściach: metodzie in vitro, ocenianej negatywnie z punktu widzenia moralnego, oraz naprotechnologii – dynamicznie rozwijającej się dziedzinie medycyny prokreacyjnej, której celem jest diagnozowanie przyczyn niepłodności. Nie była to jednak typowa praca porównawcza – głównym celem autora było ukazanie konsekwencji tych dwóch wyborów oraz dostarczenie rzetelnych, opartych na prawdzie argumentów zarówno dla małżonków, jak i duszpasterzy, którzy towarzyszą im w życiu duchowym. Praca ma charakter interdyscyplinarny – łączy elementy medycyny, psychologii, filozofii i teologii. Autor w sposób klarowny przedstawił zarówno ocenę moralną metody in vitro, jak i etyczny oraz diagnostyczny potencjał naprotechnologii. Promotor pracy podkreślił, że tego rodzaju szerokie i wyważone ujęcie tematu jest rzadko spotykane, a sam autor wykazał się troską o człowieka, zrozumieniem tematu i solidnym przygotowaniem naukowym.
Z kolei praca diakona Ivana Asauleaca pt. „Pedagogiczny charakter dnia Pańskiego i Eucharystii w świetle nauczania Jana Pawła II” skupia się na wychowawczej roli niedzieli i Eucharystii w życiu chrześcijanina. Autor chciał pokazać, że w świecie, w którym coraz częściej zapomina się o duchowym wymiarze życia, dzień święty i Msza Święta wciąż mają ogromne znaczenie dla kształtowania postaw i wyborów moralnych wierzących. Praca podzielona jest na trzy części – pierwsza dotyczy istoty dnia Pańskiego, druga omawia sakrament Eucharystii, a trzecia łączy obie rzeczywistości i przedstawia ich znaczenie pedagogiczne. Ivan Asauleaca - jak przekazał ks. Adam Pastorczyk - opierał się głównie na dokumentach papieża Jana Pawła II, dzięki czemu tekst zyskał spójność, głębię teologiczną i silne osadzenie w nauczaniu Kościoła. Promotor podkreślił, że praca została napisana w sposób logiczny, dojrzały i w pełni zrealizowała postawiony cel.
Gratulujemy diakonom ich prac oraz zakończenia studiów. Życzymy im dobrego, owocnego czasu rekolekcji i przygotowania do święceń kapłańskich i nie zapominamy o nich w szczerych modlitwach.
Biuro prasowe